معماری دیکانستراکشن


مرکز وکستر برای هنرهای بصری، پیتر آیزنمن شرایط تاریخی

در مرکز وکستر برای هنرهای بصری، پیتر آیزنمن شرایط تاریخی، اجتماعی و تقابل ها و دوگانگی

های موجود این نوع معماری در سایت به نمایش گذارده است

معانی دیکانستراکشن:

دیکانستراکشن در فارسی به ساختار شکنی، شالوده سازی، واسازی، بنیان فکنی، ساختار شکن و بن شکنی ترجمه میشود.

شاید این کثرت اسامی به این دلیل است که دیکانستراکشن یک نگرش چند وجهی و چند

معنایی به دال و مدلول و هر نوع متنی دارد.

ساختارگرایی

از نیمه ی دوم قرن اخیر، فلسفه ی مدرن و مکتب وجود و خردباوری از طرف مکتب جدیدی

به نام مکتب ساختارگرایی مورد پرسش قرار میگیرد. این مکتب در ابتدا توسط فردیناند

دو سوسور، زبان شناس سوییسی و لوی استراوس، مردم شناس فرانسوی مطرح شد.

ساختار گرا ها معتقدند که عاملی مهم تر از ذهن وجود دارد که پیوسته مورد بی مهری

قرار گرفته است و آن زبان است.

معماری

مکتب دیکانستراکشن:

مکتب دیکانستراکشن، که یکی از شاخه های مهم فلسفه ی پست مدرن محسوب میشود، نقدی

به بینش ساختارگرایی و همچنین تفکر مدرن است. مکتب دیکانستراکشن جزو زیر مجموعه

پساساختارگرایی هم محسوب میشود. زیرا اکثر اندیشمندان این مکتب، پرورش یافته ی دوره

ساختارگرایی می باشند. پساساختارگراها منطق گرایی افراطی ساختاری و افراط ساختارگرایان

در مورد ساختار را مورد پرسش قرار میدهند. پساساختارگراها معتقدند که “اهمیت و پویایی

زبان باید در سیلان و ناپایداری معناها جست و جو گردد”

مکتب فکری دیکانستراکشن توسط ژاک دریدا فیلسوف معاصر فرانسوی پایه گذاری شد. دریدا با

ساختارگراها مخالف است و معتقد است که وقتی ما به دنبال ساختارها هستیم، از متغیرها

غافل میمانیم، فرهنگ و شیوه ی قومی هر لحظه تغییر میکند، پس روش ساختارگراها نمیتواند صحیح باشد.

در بینش دیکانستراکشن ما در یک دنیای چند معنایی زندگی میکنیم. هرکس معنایی و استنباطی

متفاوت با دیگران از پدیده های پیرامون خود قرائت میکند.

باید عنوان شود که تعریف دقیق و مشخصی از دیکانستراکشن وجود ندارد، زیرا هر تعریفی از

دیکانستراکشن می تواند مغایر با خود دیکانستراکشن تفسیر و تامل شود

دیکانستراکشن در معماری:

شخصی که این مباحث فلسفی را وارد عرصه ی معماری نمود، پیتر آیزنمن، معمار معاصر

آمریکایی است. آیزنمن نه تنها با مقالات و سخنرانی های خود، بلکه با فضا، کالبدها و محوطه

سازی های متعددی که ساخته، فلسفه دیکانستراکشن را به صورت یکی از مباحث اصلی معماری

در طی دهه ۸۰ میلادی در آورد.
آیزنمن معتقد است که مدرنیست ها مدعی هستند که مدینه ی فاضله را باید در آینده جست و جو

کرد. پست مدرنیست ها نیز به دنبال این مدینه ی فاضله در گذشته هستند. ولی معماری امروز باید

این مدینه فاضله را در شرایط امروز پیدا کند.
در این مورد وی از واژه presentness به معنای “اکنونیت” استفاده کرده و معتقد است که معماری در هر

زمان و مکان باید اکنونیت داشته باشد و متعلق به زمان و مکان حاضر باشد.
در معماری دیکانستراکشن سعی بر این است که برنامه و مشخصات طرح مورد مطالعه و وارسی دقیق

قرار گیرد. همچنین خود سایت و شرایط فیزیکی و تاریخی آن و محیط اجتماعی و فرهنگی ای که سایت در

آن قرار گرفته نیز مورد بازبینی موشکافانه قرار میگیرد. در مرحله ی بعد، تفسیرها و تاویل های مختلف از

این مجموعه مطرح میشود. در نهایت کالبد معماری به صورتی طراحی میشود که در عین بر آورده

نمودن خواسته های عملکردی پروژه، تناقصات و تباینات بین موضوعات اشاره شده در فوق و

تفسیرهای مختلف از آن ارایه شود. لذا شکل کالبدی به صورت یک مجموعه چند معنایی،

ابهام برانگیز، متناقض و متزلزل ارایه میشود، که خود طرح زمینه را برای تفسیر و تاویل بیشتر آماده میکند.
موزه و تئاتر هوافضا توسط فرانک گهری در لوس آنجلس آمریکا طراحی شده است، احجام ناپایدار و

متزلزل و عدم تقارن و تناسب، نمادهای شاخص معماری دیکانستراکشن است

این موزه در لس آنجلس با معماری منحصر بفرد فرانک گهری می باشد
موزه و تئاتر هوافضا توسط فرانک گهری در لوس آنجلس آمریکا

اولین و شاخص ترین ساختمان های سبک دیکانستراکشن:

یکی از اولین و شاخص ترین ساختمان های سبک دیکانستراکشن، مرکز هنرهای بصری وکسنر در شهر کلمبوس آمریکا است که توسط پیتر آیزنمن طراحی شده است. در مسابقه ای که در سال ۱۹۸۲ برای طراحی این ساختمان صورت گرفت، معماران معروفی از جمله مایکل گریوز، سزار پلی، آرتور اریکسون و پیتر آیزنمن شرکت کردند.

 

معماری دیکانستراکشن به عنوان یک سبک فراگیر و جهانی عمر نسبتا کوتاهی داشت و از حدود یک دهه فراتر نرفت، ولی تاثیر شگرف و بنیادین بر شیوه ی طراحی و نوع بازنمایی معنی و تفسیر در حوزه ی معماری داشت. این سبک به عنوان پیش زمینه ی رویکردهای متعاقب آن همچون معماری فولدینگ و معماری پیدایش کیهانی بود.

معماران سبک دیکانستراکشن:

 معماری ایستگاه آتش نشانی در شهر ویلم راین
ایستگاه آتش نشانی در شهر ویلم راین

از دیگر معماران این سبک علاوه بر پیتر آیزنمن میتوان از فرانگ گهری، زاها حدید، رم کولهاس و برنارد

چومی نام برد.
ایستگاه آتش نشانی در شهر ویلم راین، آلمان، طرح زاها حدید
مرکز آمریکایی در شهر پاریس فرانسه، طراح: فرانک گهری، در ساختمان های گهری، اشکال،

احجام، سطوح، مصالح و رنگ های نامرتبط به صورت یک ترکیب هنرمندانه ارائه میشود.

معماری نمونه در مرکز آمریکایی در شهر پاریس فرانسه
مرکز آمریکایی در شهر پاریس فرانسه، طراح: فرانک گهری

سایت ارشیتکت

اروکوگروپ

اخبار و اطلاعیه هامقالات

دیکانستراکشن

گروه معماری آروکومشاهده نوشته ها

گروه معماری آروکو با همکاری دفتر نظام مهندسی ۱۸۲۳ ارائه دهنده کلیه خدمات ساختمانی شامل خدمات شهرداری ، نظام مهندسی ، طراحی نما و دکوراسیون داخلی، بازسازی و اجرای ساختمان ها و تولید محتواهای معماری و ساختمانی می باشد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *