معماری سبک های تک

طراحی گنبد شیشه ای رایشتاگ

معماران معماری سبک های تک

در سال ۱۹۷۱، دو معمار ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز و رنزو پیانو، در مسابقه طراحی ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس در بین ۶۸۱ شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکش ها، آبگردان ها، لوله های تاسیساتی و ستون ها، تیرها،بادبند ها، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل می دادکه ابن خود سبک معماری منحصربفردی بود.

این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های-تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید. لذا در دهه ی هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد.

معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم میدانند.

نظریات و مبانی سبک مدرن و های- تک در اصول، بسیار به یکدیگر نزدیک است و می توان گفت که معماری های-تک فرزند خلف سبک مدرن است. ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده میشود.

به طور کلی میتوان بیان کرد که آن سادگی و بی پیرایگی که در سبک مدرن وجود دارد در های- تک ملاحظه نمیشود و اگر معماران مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارند.معماران های- تک داخل ماشین و اجزا آن را نشان می دهد.

اصول فکری معماری های تک

اصول فکری و طراحی این سبک را می توان در ده مورد ذیل خلاصه کرد:

۱- خوشبینی به علم و پیشرفت علمی و تکنیکی

۲- نمایش تکنولوژی به عنوان دستاورد عصر جدید

۳- نمایش پروسه ساخت

۴- شفاف نمودن لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان

۵- نمایش ساختار و اجزا درون بنا در نمای ساختمان

۶- استفاده از رنگ های روشن و ساده

۷- سازه و ساختار به عنوان تزیینات

۸- استفاده از اجزای کششی سبک

۹- جداکردن از بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده

۱۰- طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان

نقطه نظرات مهم سبک های تک

موضوعی که لویی کان در دهه ی شصت در مورد این معماری عنوان کرد( بخش های سرویس دهنده- قسمت های خدماتی- از بخش های سرویس شونده- قسمت های سکونتی- مجزا شوند) هم اکنون یکی از موارد بسیار مهم در ساختمان های-تک است.

لذا داکت ها، لوله ها و اجزا و تاسیساتی ساختمان جدا می شوند. حسن این کار بنا به نظر معماران های-تک سهولت تعمیر و نگهداری ساختمان است. به علاوه قسمت های سرویس دهنده که عمر مسبتا کوتاهی دارند(یک الی بیست سال) از قسمت های سرویس شونده که عمر طولانی تری دارند (بیست الی هفتاد سال) به صورت دو قسمت مجزا از هم عمل می کنند.

از معماران معروف این سبک می توان از نورمن فاستر، مایکل هاپکینز، نیکولاس گریمشاو و سانتیاگو کالاتراوا نام برد.

و نظریه پرداز اصلی سبک های- تک ریچارد راجرز میباشد.

نمونه کارهای مهم

در حال حاضر مرتفع ترین ساختمان و بزگترین فرودگاه جهان توسط یکی از شاخص ترین معماران این سبک یعنی نورمن فاستر طراحی شده است.

منتقدان سبک های تک

از منتقدان این سبک، گروه های طرفدار محیط زیست همچون احزاب سبز در اروپا هستند. این گروه معتقدند که انسان با اتکا بیش از حد به تکنولوژی، زیست بوم کره زمین را در معرض نابودی قرار داده است و اگر تعادل شکننده زیستی موجود در کره زمین به هم بخورد، بازگشت به شرایط زیستی مناسب امری مشکل و یا غیر ممکن خواهد بود. لذا با توجه به این اعتراضات از اواسط دهه هشتاد تغییر نگرشی در بینش فکری و کارهای طراحی این معماری دیده شد.

پیشرفت های این سبک

امروزه در کارهای این معماران ملاحظه می شود که با استفاده از تکنولوزی سعی در استفاده حداکثر از عوامل طبیعی همچون افتاب، باد، آب های زیر زمینی و گیاهان برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان دارند. لذا در معماری جدید آنها که به نام اکو- تک (اکولوزی+تکنولوزی) خوانده میشود، تکنولوژی در مقابل طبیعت قرار ندارد،بلکه در کنار و به موازات طبیعت برای بهره برداری هرچه بیشتر از امکانات محیطی و تامین آسایش انسان جای دارد.

نورمن فاستر یکی از نام آورترن معماران معماران عصر حاضر از چهره های شاخص سبک اکو- تک است. طرح وی برای بازسازی رایشتاگ (پارلمان جدید آلمان) در برلین در سال ۱۹۹۳ به عنوان برنده اول اعلام شد.

فاستر در طرح خود یک گنبد شیشه ای به جای گنبد تخریب شده پارلمان در جنگ جهانی دوم در نظر گرفت.

اگرچه به سبک های- تک چند بنا در تهران ساخته شده، ولی در اکثر این بناها سازه ساختمان به نمایش گذاشته نشده بلکه خرپاها ستون ها و قاب های فضایی به صورت تصنعی بر روی نمای ساختمان های معمولی چسبیده است.

نکته خیلی مهم:


تاکنون ساختمانی در ایران به سبک اکو- تک ( معماری های تک)ساخته نشده است.

سازه طرح مرکز ژرژپمپیدو

در طرح مرکز ژرژپمپیدو در بافت تاریخی شهر پاریس، دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن به نمایش گذاشته شده است.

 معماران بانک هنک کنگ در شانگهای
۵۱۸۰۹Various_4

بانک هنگ کنگ و شانگهای در شهر هنگ کنگ نمادی از قدرت تکنیکی و مالی شهر هنگ کنگ است.طراح این معماری بانک نورمن فاستر است.

چند نمونه کار از نورمن

 سبک های معماری تک در برج هزاره در خلیج توکیو


برج هزاره در خلیج توکیو، طراح نورمن فاستربا استفاده از این سبک معماری

گنبد شیشه ای رایشتاگ با معماری سبک های تک

گنبد شیشه ایی رایشتاگ. نورمن فاستر در طرح خود برای رایشتاگ، سعی کرده است که از فضای بلااستفاده زیر گنبد، به عنوان سکویی برای تماشای محیط اطراف و تالار مجلس و همچنین جهت انتقال نور طبیعی به فضای تالار و هدایت هوای گرم ساختمان به خارج بنا استفاده کند(چکیده ای بود در مورد این سبک معماری).

معماری high-teck

خدمات طراحی گروه اروکو

اخبار و اطلاعیه ها

گروه معماری آروکومشاهده نوشته ها

گروه معماری آروکو با همکاری دفتر نظام مهندسی ۱۸۲۳ ارائه دهنده کلیه خدمات ساختمانی شامل خدمات شهرداری ، نظام مهندسی ، طراحی نما و دکوراسیون داخلی، بازسازی و اجرای ساختمان ها و تولید محتواهای معماری و ساختمانی می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *